Malarstwo olejne jest jedną z najstarszych i najbardziej cenionych technik malarskich, która pozwala artystom wyrazić swoją twórczość i wizję za pomocą pięknych kolorów i tekstur. Malowanie olejne oferuje szeroki zakres możliwości artystycznych, ale jednocześnie wymaga także pewnej wiedzy i umiejętności, aby osiągnąć pożądane efekty.
W tej serii wskazówek pragnę podzielić się z Tobą kilkoma praktycznymi poradami dotyczącymi malowania olejnego. Zamiast tradycyjnie numerowanych wskazówek, postanowiłem nadać im konkretny tytuł, aby łatwiej je zapamiętać i odwołać się do nich w przyszłości.
W każdej wskazówce skupiamy się na różnych aspektach malarstwa olejnego, od organizacji palety i technik mieszania kolorów, po właściwe stosowanie medium i suszenie warstw. Ponadto, podzielę się pewnymi wskazówkami dotyczącymi doboru pigmentów oraz unikania potencjalnych pułapek, które mogą wpływać na jakość i trwałość twojego obrazu.
Niezależnie od tego, czy jesteś początkującym artystą, czy doświadczonym malarzem, mam nadzieję, że te wskazówki pomogą Ci w poszerzeniu swojej wiedzy na temat malarstwa olejnego i umożliwią osiągnięcie lepszych rezultatów w Twojej praktyce artystycznej. Przygotuj paletę, przygotuj pędzle i zanurz się w fascynującym świecie malarstwa olejnego!
Farby olejne są niezwykle wszechstronne. Mogą być używane gęsto w impasto lub rozcieńczone w lazur – mogą być nieprzezroczyste lub przezroczyste. Oto kilka wskazówek, które pomogą Ci uzyskać jak najwięcej z Twoich olejów.
Kolory na palecie: Kolejność i instynkt
Zawsze ustawiaj konkretne kolory farb olejnych na palecie w tej samej kolejności, tak aby z czasem móc korzystać z nich instynktownie
Proporcje oleju: Warstwy, schnięcie i pękanie
Odsetek oleju (nie terpeny – rozcieńczalnika) należy zwiększyć dla każdej kolejnej warstwie ponieważ dolne warstwy pochłaniają olej z warstw znajdujących się nad nimi.Jeżeli górna warstwa wysycha szybciej niż dolna warstwy te mogą pękać.
Ivory: Nie dla podkładu i szkicowania
Należy unikać stosowania koloru „Ivory” czarny na podkład lub szkicowanie, ponieważ schnie znacznie wolniej niż inne farby olejne.
Pigmenty: Ołów, kobalt i mangan dla szybszego suszenia
Pigmenty zawierające ołów, kobalt i mangan, który przyspieszenia suszenie. Mogą być mieszane z innymi kolorami w celu przyspieszenia suszenia oraz idealnie w ramach jednej warstwy.
Olej lniany: Dolne warstwy i technika mokro na sucho
Używaj oleju lnianego dla Podkładu w dolnych warstwach w technice mokro na sucho.
Olej lniany vs. Makowy olej: Żółcenie i jasne kolory
Należy unikać stosowania oleju lnianego jako medium w bieli i błękitu, jak iż ma znaczną tendencję do żółtego, który jest najbardziej zauważalny w jasnych kolorach. Makowy olej jest zalecany do jasnych kolorów, jak iż ma najmniejszą tendencję do żółtego (chociaż nie wyschnie wolniej).
Suszenie w jasnym świetle: Zapobieganie żółknięciu
Nie należy suszyć obrazów olejnych w ciemności. Może to spowodować, iż cienka warstwa oleju na powierzchni spowoduje żółknięcie obrazu. (Może to zostać usunięte przez wystawienie na jasne światło dzienne).
Zmarszczki na palecie: Zbyt dużo oleju
Jeśli farby na palecie, które wyschły na palecie tworzą wiele zmarszczek oznacz to, iż dodano zbyt dużo oleju.
Sprawdzanie jakości wody mineralnej i spirytusu
Jeśli nie jesteś pewien, czy butelka wody mineralnej lub spirytus nadaje się do malarstwa olejnego, umieścić niewielką ilość na kawałku papieru i pozwól mu odparować.Jeśli wyparowuje nie pozostawiając żadnych pozostałości, plamy lub zapach, powinno być dobrze.
Rozpuszczalność alkoholu: Czyszczenie farb i lakierów
Jeśli chcesz oczyścić warstwę farby olejnej lub lakieru olejowego użyj alkoholu, który jest silnym rozpuszczalnikiem.
Malarstwo bez rozpuszczalników: Nacisk szczotki i techniki
Pamiętaj, że można malować bez użycia rozpuszczalników, olejów, za pomocą nacisku szczotki do rozprzestrzeniania farby.